LEVEND KUNSTWERK

okt 30, 2015 geen reacties

Op weg in het Groninger Museum naar een overzichtstentoonstelling van de Groningse drukker en kunstenaar Werkman, loop ik door een andere expositie, van de Chinese kunstenaar Song Dong. Terwijl ik een trap afloop valt mijn blik op een kunstwerk een verdieping lager. Een groot rechthoekig veld. Ik sla weinig acht op de schilderingen in het rechthoekige veld. Mijn aandacht gaat naar poppen van Chinese politieagenten die op drie van de vier hoekpunten staan en her en der langs de zijlijnen van het kunstwerk. Niet gehinderd door enige kennis van zaken over deze kunstenaar vermoed ik dat de poppen een protest zijn tegen de allesoverheersende Chinese staatscensuur.

Een geüniformeerde suppoost scharrelt rond over de expositie. Zij besluit om op de enige uithoek van het rechthoekige veld te gaan staan waar geen Chinese pop staat. Van daar heeft zij kennelijk goed zicht op de brede ruimte. Zo van bovenaf, van de trap gezien, gaat deze suppoost naadloos op in het kunstwerk, zonder het te weten.

Als ik beneden aan de trap ben, vertel ik de suppoost dat zij een bijzondere plek heeft ingenomen bij het kunstwerk waardoor zij er onderdeel van is geworden. Zij kijkt mij niet-begrijpend aan: ze houdt gewoon toezicht, meer niet, dat is haar werk, zij is geen kunstenaar, wat bedoel ik toch?

 

Mensen

About the author

Floris Bijlsma (1973). Jarenlang werkzaam op diverse afdelingen in de klinische psychiatrie. Daarnaast actief als freelance journalist. Voorheen redacteur van India Nu, het enige Nederlandstalige tijdschrift over India. Publicaties: Hub'dulü, verwarring en verwondering in Azië (2003); Iedereen heeft wel wat (2010); Impact van suïcide op GGz-medewerkers (2012); In de psychiatrische kliniek, anekdotes uit de GGz (2013); India Nu, artikelen 2000-2015, Landelijke India Werkgroep (2016); Made in... De Bilt, artikelen voor de Biltse krant De Vierklank 2013-2014 (2016).
nog geen reacties op “LEVEND KUNSTWERK”

reageer